S/Y TUTA

JACHT ROKU 2015
| Klasa | RAMBLER |
|---|---|
| Rodzaj | Kabinowy, balastowo-mieczowy |
| Lc-Długość całkowita [m] | 5,32 m |
| Bc-Szerokość całkowita [m] | 1,90 m |
| T-Zanurzenie [m] | 0,60 m |
| Wysokość maksymalna od KLW: | 8,15 m |
| Ożaglowanie [typ] | Slup |
| S-Powierzchnia żagli [m2] | całkowita: 17,80 m2 grot: 12,50 m2 fok: 5,30 m2 |
| Kadłub [materiał] | drewno oblaminowane |
| Drzewce [podstawowy materiał] | drewniane |
| Rok budowy/przebudowy | 1970 |
Historia:
„Tuta” to jacht typu Rambler posiadający wiele zalet. Jest to łódź stosunkowo szybka, stateczna, przystosowana do żeglugi na fali. Rambler został zaprojektowany przez Jacka Holta z Wielkiej Brytanii w 1955 roku. Był budowany w Polsce w seriach po kilka - kilkanaście sztuk w wersjach zmienionych w stosunku do oryginalnego projektu. Między innymi poprawiono łączenie poszczególnych arkuszy sklejki, zmieniono profil nadbudówki. Wersje popularne w Polsce to mieczowy ze stałą nadbudówką, balastowo-mieczowy ze stałą nadbudówką (tych zbudowano najwięcej) oraz typowo balastowy ze stałą, przedłużoną nadbudówką. Jacht w każdej z wersji (a zwłaszcza w wersji balastowo-mieczowej) jest szybki i stabilny. Pływa bardzo ostro do wiatru, zachowuje znaczną prędkość w kursach pełnych.„Tuta” została zbudowana 1970 roku w wersji balastowo-mieczowej i zakupiona do Międzynarodowego Centrum Żeglarstwa i Turystyki Wodnej "ALMATUR" w Giżycku gdzie była eksploatowana do 1995 roku. Do obecnego właściciela jacht trafił w 2004 roku. Remontowany w latach 2005 - 2008 został zwodowany we wrześniu 2008 roku.
Coroczne prace bosmańskie pozwalają utrzymać jacht w bardzo dobrym stanie. W roku 2018 został wyposażony w nowy komplet żagli (uszyty w Żaglowni T&J SAILS Jarosława Wołowicza w Giżycku), w sztywny sztag, nowy falszkil i nową skrzynkę mieczową. Jacht spisuje się świetnie, odznacza się dużą dzielnością. Pływa bardzo ostro do wiatru, zachowuje znaczną prędkość w kursach pełnych.
„Tuta” uzyskała tytuł Jachtu Roku 2015 w plebiscycie Klubu JachtOldtimer.
Niestety właściciel, Pan Adam Radzikowski, ze względu na stan zdrowia, był zmuszony sprzedać tę piękną jednostkę. W 2021 roku zmieniła właściciela.


S/Y MONSTER II
S/Y MAHONIOWA OMEGA
S/Y KONESER