FINN na sprzedaż

Jeden z ostatnich pływających drewnianych Finnów.
Klasa Finn za sprawą sukcesów Mateusza Kusznierewicza jest bodaj najbardziej rozpoznawaną żeglarską klasą olimpijską w Polsce. Były czasy, kiedy w Polsce była bardzo liczna flota drewnianych jachtów tej klasy. Dzisiaj drewniany Finn to widok rzadko spotykany.

Klasa Olimpijska

Jacht zaprojektował szwedzki konstruktor Rickard Sarby w 1950 roku. Już od 1952 roku Finn staje się klasą olimpijską. W roku 1968 na olimpiadzie w Meksyku polski żeglarz Andrzej Zawieja w klasie Finn zajmuje 12 miejsce. Był to najlepszy do tego czasu wynik polskiego zawodnika w historii olimpijskich żeglarskich zmagań. Ówczesne władze uznały to wydarzenie za sukces i postanowiły uczynić "wszystko, co możliwe", aby dobrze się przygotować do kolejnej olimpiady. Na fali tych decyzji powstaje między innymi zamówienie na dwanaście jachtów klasy Finn dla kadry polskiej. W tych okolicznościach powstaje w roku 1971 w Chojnickiej Wytwórni Sprzętu Sportowego jacht o numerze 4 - drewniany Finn.

Konstrukcja inna niż współczesne

Finny w latach siedemdziesiątych budowane były z drewna. Okrągłodenny kadłub klejony był diagonalnie z trzech warstw obłogów, każda po 2 mm. Pokłady wykonane ze sklejki, maszt i bom z drewna sosnowego. Listwy odbojowe oraz elementy skrzynki mieczowej z mahoniu. Szczególną uwagę zwracają gustownie wyprofilowane elementy wzmocnienia skrzynki mieczowej. Jak przystało na jednostkę regatową sporo jest dodatkowych linek regulacyjnych, naturalnie nie w takiej liczbie jak na współczesnym Finnie, ale jednak można regulować bezpośrednio z kokpitu napięcie liku przedniego oraz liku dolnego żagla w zależności od kursu względem wiatru. Rajzbelka i pasy do balastowania podkreślają regatowy charakter jachtu. Warto wspomnieć, że finnistą był autor osławionej książki pt. „Teoria Żeglowania” Czesław Marchaj, który właśnie na Finnie praktykował swoje własne wnioski na temat teorii żeglowania.

Dane Techniczne

Lc-Długość całkowita [m]4,5
Bc-Szerokość całkowita [m]1,5
T-Zanurzenie [m]0,15 / 0,85 m
Ożaglowanie [typ]ket
S-Powierzchnia żagli [m2]10
Masa własna [kg]145
Typ płaszczyzny oporu bocznegomiecz
Załoga1 osoba

Cena: 4 000 zł.

Kontakt:
Roma Borkowska - 510 181 177

:zdj 001.jpg :zdj 006.jpg :zdj 003.jpg :zdj 004.jpg :zdj 005.jpg :zdj 002.jpg

KOMENTARZE

Skomentuj
  • Imię i Nazwisko
Weryfikacja użytkownika
Wpisz w pole liczbę znajdującą się między znaczkami |X|:
4513|X|6586|X|89693|74834
Piekny material na klasyka - czy macie Panstwo trakze wozek pod niego?
2024-11-03
Mario Laskowski
Oferta nieaktualna od roku 2012. RB.
2021-07-03
R.B.
Konstrukcja inna niż współczesne (...) To poruszające, skontaktuję się po 11 listopada 2021r., jeśli będzie ta propozycja nadal aktualna. TJ
2021-07-03
TJ
Piękny, pływałem na takim PZ 79, produkcji JaCho Szczecinek - była jazda ...
2019-02-27
Gwidon Lewandowski
still for sale
2017-08-07
rgerard@deltapompen.com
Konstrukcja inna niż współczesne (...)
To poruszające, skontaktuję się po 11 listopada 2016 r., jesli bedzie ta propozycja nadal aktualna.
2016-07-28
JT
Jak będzie gotowy,to trzeba koniecznie wystartować w regatach Old Timerów....
2014-01-08
Mirosław Kadukowski
Tak, jest piękny. Pracuję nad podobnym "chojnickim" finikiem. Potrzebuję miecz, bom i nowy żagie. Jak ktoś wie niech da znać: kapitan@mahagoni.pl
pozdrawiam wszystkich
2014-01-02
Grzegorz Jakubowski
Jest jeszcze kilka pływających,ale ten z pewnością jest wyjątkowy,Finn to piękna i wdzięczna klasa.Pozdrawiam.
2012-08-17
Mirosław