FINN na sprzedaż
Jeden z ostatnich pływających drewnianych Finnów.
Klasa Finn za sprawą sukcesów Mateusza Kusznierewicza jest bodaj najbardziej rozpoznawaną żeglarską klasą olimpijską w Polsce. Były czasy, kiedy w Polsce była bardzo liczna flota drewnianych jachtów tej klasy. Dzisiaj drewniany Finn to widok rzadko spotykany.
Klasa Olimpijska
Jacht zaprojektował szwedzki konstruktor Rickard Sarby w 1950 roku. Już od 1952 roku Finn staje się klasą olimpijską. W roku 1968 na olimpiadzie w Meksyku polski żeglarz Andrzej Zawieja w klasie Finn zajmuje 12 miejsce. Był to najlepszy do tego czasu wynik polskiego zawodnika w historii olimpijskich żeglarskich zmagań. Ówczesne władze uznały to wydarzenie za sukces i postanowiły uczynić "wszystko, co możliwe", aby dobrze się przygotować do kolejnej olimpiady. Na fali tych decyzji powstaje między innymi zamówienie na dwanaście jachtów klasy Finn dla kadry polskiej. W tych okolicznościach powstaje w roku 1971 w Chojnickiej Wytwórni Sprzętu Sportowego jacht o numerze 4 - drewniany Finn.
Konstrukcja inna niż współczesne
Finny w latach siedemdziesiątych budowane były z drewna. Okrągłodenny kadłub klejony był diagonalnie z trzech warstw obłogów, każda po 2 mm. Pokłady wykonane ze sklejki, maszt i bom z drewna sosnowego. Listwy odbojowe oraz elementy skrzynki mieczowej z mahoniu. Szczególną uwagę zwracają gustownie wyprofilowane elementy wzmocnienia skrzynki mieczowej. Jak przystało na jednostkę regatową sporo jest dodatkowych linek regulacyjnych, naturalnie nie w takiej liczbie jak na współczesnym Finnie, ale jednak można regulować bezpośrednio z kokpitu napięcie liku przedniego oraz liku dolnego żagla w zależności od kursu względem wiatru. Rajzbelka i pasy do balastowania podkreślają regatowy charakter jachtu. Warto wspomnieć, że finnistą był autor osławionej książki pt. „Teoria Żeglowania” Czesław Marchaj, który właśnie na Finnie praktykował swoje własne wnioski na temat teorii żeglowania.
Cena: 4 000 zł.
Kontakt:
Roma Borkowska - 510 181 177
Klasa Finn za sprawą sukcesów Mateusza Kusznierewicza jest bodaj najbardziej rozpoznawaną żeglarską klasą olimpijską w Polsce. Były czasy, kiedy w Polsce była bardzo liczna flota drewnianych jachtów tej klasy. Dzisiaj drewniany Finn to widok rzadko spotykany.
Klasa Olimpijska
Jacht zaprojektował szwedzki konstruktor Rickard Sarby w 1950 roku. Już od 1952 roku Finn staje się klasą olimpijską. W roku 1968 na olimpiadzie w Meksyku polski żeglarz Andrzej Zawieja w klasie Finn zajmuje 12 miejsce. Był to najlepszy do tego czasu wynik polskiego zawodnika w historii olimpijskich żeglarskich zmagań. Ówczesne władze uznały to wydarzenie za sukces i postanowiły uczynić "wszystko, co możliwe", aby dobrze się przygotować do kolejnej olimpiady. Na fali tych decyzji powstaje między innymi zamówienie na dwanaście jachtów klasy Finn dla kadry polskiej. W tych okolicznościach powstaje w roku 1971 w Chojnickiej Wytwórni Sprzętu Sportowego jacht o numerze 4 - drewniany Finn.
Konstrukcja inna niż współczesne
Finny w latach siedemdziesiątych budowane były z drewna. Okrągłodenny kadłub klejony był diagonalnie z trzech warstw obłogów, każda po 2 mm. Pokłady wykonane ze sklejki, maszt i bom z drewna sosnowego. Listwy odbojowe oraz elementy skrzynki mieczowej z mahoniu. Szczególną uwagę zwracają gustownie wyprofilowane elementy wzmocnienia skrzynki mieczowej. Jak przystało na jednostkę regatową sporo jest dodatkowych linek regulacyjnych, naturalnie nie w takiej liczbie jak na współczesnym Finnie, ale jednak można regulować bezpośrednio z kokpitu napięcie liku przedniego oraz liku dolnego żagla w zależności od kursu względem wiatru. Rajzbelka i pasy do balastowania podkreślają regatowy charakter jachtu. Warto wspomnieć, że finnistą był autor osławionej książki pt. „Teoria Żeglowania” Czesław Marchaj, który właśnie na Finnie praktykował swoje własne wnioski na temat teorii żeglowania.
Dane Techniczne
Lc-Długość całkowita [m] | 4,5 |
---|---|
Bc-Szerokość całkowita [m] | 1,5 |
T-Zanurzenie [m] | 0,15 / 0,85 m |
Ożaglowanie [typ] | ket |
S-Powierzchnia żagli [m2] | 10 |
Masa własna [kg] | 145 |
Typ płaszczyzny oporu bocznego | miecz |
Załoga | 1 osoba |
Cena: 4 000 zł.
Kontakt:
Roma Borkowska - 510 181 177
KOMENTARZE
- Wszelkie prawa zastrzeżone. Za treści umieszczone przez użytkowników serwisu, redakcja Jachtoldtimer.pl nie odpowiada.
- Informacje zamieszczone na stronie www.jachtoldtimer.pl zostały przedstawione wyłącznie w celach informacyjnych i nie stanowią oferty w myśl przepisów prawa cywilnego.
- © Copyright 2009 - 2024 -JachtOldtimer.pl| Powered by MIKAMA