S/Y PJOA LAGUNA
"Pjoa Laguna" mikronezyjskie proa dla Polski
Lc-Długość całkowita [m] | 5 |
---|---|
Bc-Szerokość całkowita [m] | 3 m |
S-Powierzchnia żagli [m2] | 11 m2 lub opcjonalnie 7 m2 |
Ożaglowanie [typ] | Kleszcze Kraba |
T-Zanurzenie [m] | 0,5 |
Masa własna [kg] | 85 |
Pirogę, pomost i przeciwwagę do transportu się rozkłada. |
"Pjoa Laguna " jest najmłodszą jednostką z rodziny Pjoa, zaprojektowaną przez Janusza Ostrowskiego i Pawła Kowalskiego po ponad 10-ciu latach zbierania doświadczeń w żegludze wzdłuż wybrzeża Bałtyku na podobnych jednostkach, wzorowana na walapach z archipelagów Mikronezji, gdzie przeznaczone były do dalekich podróży po wodach oceanicznych. Tam doskonalono je przez 3000 lat.
Piroga z przeciwwagą zawieszoną na wysięgniku, umożliwiającym jej niezależne ruchy, jest dedykowana poruszaniu się po wysokich falach. Żagiel typu Kleszcze Kraba, udowodnił swoje zalety podczas wieloletnich testów łodzi "Pjoa" i "Mata Pjoa" i pozostał bez zmian.
Smukłe kadłuby o przekrojach "głębokie V" swobodnie pokonują wysokie fale i zachowują przy tym znakomite własności przeciwdryfowe, dzięki czemu skutecznie idą na wiatr. Brak płetw pod wodą ułatwia odchodzenie od plaży i pokonywanie przyboju (przechodziliśmy przez 1.5m) a także bezpieczne nawigowanie po akwenach usianych mieliznami, sieciami lub wodorostami.
Proa jest samosterowne na większości kursów względem wiatru, a do raptownych korekt kursu oraz żeglugi z wiatrem używamy wiosła sterowego.
Konstrukcja mikronezyjska łączy finezję i prostotę z dzielnością żeglowania i wygodą eksploatacji.
Mieści się do garażu a przewozić można na co mocniejszym dachu samochodu.
Wymyślona dla powrotu do przyjemności z odkryto-pokładowej turystyki.
Smukła piroga pod niezwykłym żaglem Kleszcze Kraba, może osiągać prędkości nieosiągalne dla zwykłych łódek, a przeciwwaga zawieszona na wysięgniku daje uzasadnione poczucie bezpieczeństwa.
Lekki i prosty takielunek nie stanowi problemu pod mostami. W naturalny sposób osiąga się zrównoważenie żaglowe i samosterowność. Proa o tych kształtach idzie znakomicie na wiatr zarówno na płaskiej wodzie jak i pod stromą falę. Żeglarze jachtowi są zdumieni jak cicho i spokojnie tnie przy tym wodę.
Z żaglem "młodzieżowym" jest praktycznie niewywracana i świetnie nadaje się do samodzielnego doskonalenia wyczucia wiatru i wody.
W turystycznych rejsach nieoceniona jest szczelnie zamykana przestrzeń ładunkowa w kiosku centralnym.
Ciekawostka: Proa zmieniają hals w ten sposób, że przeciwwaga pozostaje zawsze od nawietrznej. To znaczy, że nie wykonują zwrotów przez sztag ani przez rufę.